Wednesday 13 May 2015

Rezeki Berniaga

Assalamualaikum,

Selamat datang ke blog Rezeki Berniaga ini. Kenapa saya letak tajuk Rezeki Berniaga? Kerana saya yakin dengan berniaga, saya juga boleh peroleh rezeki seperti mana dengan kerja makan gaji, insyaAllah.
Kenapa saya pilih untuk berniaga? Sebab saya sukakan masa yang fleksible, saya nak lebih masa di rumah, dan paling penting memang saya minat berniaga sendiri.

Banyak yang saya pelajari 'adab-adab' berniaga ni. Atau dengan kata lain tips atau panduan berniaga. Dulu, saya berniaga juga tapi tanpa bimbingan dan ilmu. Disebabkan tu saya banyak berhabis duit bagi tujuan melabur untuk buat bisnes tu bisnes ni, tapi bisnes tak ke mana-mana. Produk tersimpan dalam stor. Tak pun produk digunakan sendiri je hihi :p.

Ramai dari kita yang bersemangat nak bisnes. Ada duit je dalam tangan terus je rasa nak buat tu buat ni. Belum apa-apa lagi dah nak buat bisnes yang modal beribu-ribu, berpuluh-puluh ribu. Ada juga yang terus nak buka kedai.

Semua ni dibuat tanpa kita menilai jenis bisnes tu sendiri. Ke mana kita nak pasarkan, kepada siapa kita nak jual. Silap-silap, produk dah ada tapi taktau nak jual kepada siapa.

Namun begitu pelaburan yang pernah saya buat dulu walaupun tak beri banyak pulangan, saya tetap jadikan perkara tu sebagai pengalaman dalam dunia berniaga.

Sesiapa pun pasti akan makan dulu dengan sepak terajang dunia bisnes. Dengan pengalaman tu lah yang akan buat kita cekal untuk memperbaiki kesilapan lalu.

Banyak lagi saya nak kongsikan tentang rezeki berniaga ni, mudah-mudahan dapat kita bertemu lagi insyaAllah.

No comments:

Post a Comment